Per a conèixer com
el suport condiciona la forma d’escriure/llegir i de pensar, estudiarem el
fenomen bloc a partir de la lectura del llibre d’Enric Bruguera “Els blocs” (1).
QUÈ ÉS UN BLOG?
Segle XXI: el
“bloc” –o webloc, o bitàcora- com el primer gran moviment
tecnocomunicatiu sorgit des de, i per a, la xarxa.
Definició de bloc:
una pàgina web, personal o col·lectiva, editada i publicada en Internet amb
eines electròniques d’ús simplificat i a l’abast d’usuaris sense coneixements
específics.
Les seves
característiques es poden dividir en:
- La presentació:
- Estructuració de
continguts en apunts (posts) aportats per l’autor/s i els seus lectors.
- Ordenació
cronològica inversa a la publicació.
- El contingut:
- Actualització
freqüent i regular.
- Definició d’un
àmbit temàtica.
- Estil de redacció,
edició i publicació adaptat a l’autor/s.
- La navegació:
- Ús d’hipervincles
per a recòrrer el contingut intern i enllaçar amb continguts externs.
- La interacció:
- Inclusió d’eines de
relació entre els usuaris del bloc (comentaris, sindicació, etc.).
- La seva gestió:
- Iniciativa de
publicació personal de continguts oberta i accessible per a qualsevol usuari de
la xarxa.
- Accés des de
qualsevol punt de connexió a Internet.
- Facilitat de
publicació amb eines senzilles.
- Mínim cost
(allotjament gratuït).
Els blogs
consten d'uns elements comuns:
- Títol i descripció
del bloc.
- Identificació de
l’autor.
- Selecció d’enllaços
recomanats “blogroll” (amplien la temàtica del blog).
- Els apunts o
anotacions amb contingut (posts).
Hi ha diferents
tipus de blocs segons sigui:
- L’autoria:
individual o col·lectiu / personal, corporatiu, etc.
- Contingut: enllaçar
informació interessant d’altres llocs de la xarxa, informació personal,
interpretació de notícies, etc.
- Format: basats en
text (bloc), basat en fotografies (fotobloc), basat en vídeos (videobloc),
basat en so (audibloc o podcasts).
QUI ELS FA?
Cercadors i
directoris de blocs
L’any 2006,
Technorati va inventariar prop de 40 milions de blocs en tot el món. Això fa
necessari cercadors i directoris especialitzats en la seva indexació, per
exemple:
Mesuradors de
trànsit de blocs
La popularitat és
un criteri per indexar blocs, per tant, hi ha llocs web especialitzats en
oferir la classificació de blocs segons la seva rellevància comunicativa i
social:
- Daydop
- Blogdex
- Blogómetro
- Buscopio
Allotjament pels
blocs
Hi ha diversos
serveis de creació i allotjament de bloc que també ofereixen directoris de
classificació:
COM ES FAN?
Per fer un bloc
només és necessari un servidor connectat a Internet on allotjar-lo i un programari
per a la seva gestió (CMS Content Management System). Els més coneguts i
utilitzats (gratuïts per a particulars) són: WordPress, MovableType,
Greymatter, Blogger, Blogia, Bitacoras, etc.
Els passos
necessaris per a crear un blog
- Obrir un compte: emplenar un formulari
d’alta (usuari i clau).
- La presentació: definir el títol, que
determinarà la URL d’accés. Ex: lligantcaps.blogspot.es (de Blogger).
- Disseny i contingut: escollir una
plantilla i introduir continguts (post).
- Opcions avançades: modificar el
disseny predeterminat, afegir enllaços i gadgets.
COM ACCEDIR A LA
BLOGESFERA?
Quan iniciem un
bloc hem de tenir en compte que participem en un procés d’arquitectura i
construcció de comunitats; hem d’adaptar les nostres estratègies de comunicació
personal al mitjà, i entrem en un univers global d’interacció comunicativa. Cal tenir en compte
dos elements bàsics:
- Les tecnologies
d’interacció, que inclouen:
- La sindicació de
continguts (RSS): que permet a l’usuari obtenir accés als continguts dels blogs
del seu interès des d’un únic programa lector.
- El retroenllaç (trackback):
que permet notificar a l’autor d’un altre bloc que hem inclòs un enllaç a una
anotació publicada en el seu.
- L’avís
d’actulaització (PING): un sistema automatitzat per notificar les
actualitzacions que fem en el nostre bloc.
- Les llistes
d’enllaços (blogroll): permet incloure en el bloc una llista d’enllaços
recomenats per tal d’establir relacions entre usuaris i complementar, amb
enllaços externs, el nostre contingut.
- Establir
estratègies de comunicació i relació per tal de mantenir el bloc en la dinàmica
de conversa social i construcció de comunitat. Per això, és necessari:
- Actualitzar el bloc
freqüentment
- Oferir anotacions
de qualitat
- Permetre comentaris
d’altres
- Fer ús d’enllaços
d’hipertext (un dels elements definitoris del bloc com a mitjà d’edició i
publicació que el diferencia d’altres canals, com els basat en paper o els
electrònics fora de xarxa).
Els enllaços d’hipertext:
- Aporten
transparència perquè permet al lector ampliar la informació.
- Constitueix un
element de credibilitat perquè facilita l’accés a les fonts i permet contrastar
les interpretacions que es puguin fer en cada anotació del bloc.
MEMBRES DE LA NOVA
WORLD LIVE WEB
Alguns autors han
assenyalat una evolució progressiva de la World Wide Web (xarxa web mundial) a
la World Live Web (la conversa viva i la relació constant entre els usuaris
d’aquesta xarxa tecnològica global).
El boom del bloc
com a instrument individual de construcció d’un univers col·lectiu de
publicació personal electrònica –immediata, transparent i sense intermediaris-
s’inscriu en un context més ampli de creació i popularització de fórmules
d’interacció i socialització com són:
- Els wikis: són un
conjunt de pàgines web generades i editades de forma col·laborativa. Ex.
Wikipedia.
- L’etiquetatge social
(tagging): permet a qualsevol usuari marcar continguts o pàgines web amb
paraules clau (tag) que consideri significatives per la seva informació
o utilitat i, així, indexar i classificar aquests continguts. Ex: Del.icio.us.
- Prescripció en
xarxa (digging): utilitzen la sindicació de continguts per establir
valoracions socials d’articles i noticies per, també, indexar-los i
classificar-los segons el grau d’interès pels usuaris.
- Les comunitats
d’interacció virtual: espais que combinen cercadors, xats, fòrums, creació i
allotjament de blocs, etc.) per a crear comunitats d’usuaris que puguin arribar
a interactuar de forma global. Ex: MySpace.