dilluns, 28 de maig del 2012

Els Blocs


Per a conèixer com el suport condiciona la forma d’escriure/llegir i de pensar, estudiarem el fenomen bloc a partir de la lectura del llibre d’Enric Bruguera “Els blocs” (1).

QUÈ ÉS UN BLOG?

Segle XXI: el “bloc” –o webloc, o bitàcora- com el primer gran moviment tecnocomunicatiu sorgit des de, i per a, la xarxa. 

Definició de bloc: una pàgina web, personal o col·lectiva, editada i publicada en Internet amb eines electròniques d’ús simplificat i a l’abast d’usuaris sense coneixements específics.


Les seves característiques es poden dividir en:

  • La presentació:
    • Estructuració de continguts en apunts (posts) aportats per l’autor/s i els seus lectors.
    • Ordenació cronològica inversa a la publicació.
  • El contingut:
    • Actualització freqüent i regular.
    • Definició d’un àmbit temàtica.
    • Estil de redacció, edició i publicació adaptat a l’autor/s.
  • La navegació:
    • Ús d’hipervincles per a recòrrer el contingut intern i enllaçar amb continguts externs.
  • La interacció:
    • Inclusió d’eines de relació entre els usuaris del bloc (comentaris, sindicació, etc.).
  • La seva gestió:
    • Iniciativa de publicació personal de continguts oberta i accessible per a qualsevol usuari de la xarxa.
    • Accés des de qualsevol punt de connexió a Internet.
    • Facilitat de publicació amb eines senzilles.
    • Mínim cost (allotjament gratuït).


Els blogs consten d'uns elements comuns:

  • Títol i descripció del bloc.
  • Identificació de l’autor.
  • Selecció d’enllaços recomanats “blogroll” (amplien la temàtica del blog).
  • Els apunts o anotacions amb contingut (posts).

 

Hi ha diferents tipus de blocs segons sigui:

  • L’autoria: individual o col·lectiu / personal, corporatiu, etc.
  • Contingut: enllaçar informació interessant d’altres llocs de la xarxa, informació personal, interpretació de notícies, etc.
  • Format: basats en text (bloc), basat en fotografies (fotobloc), basat en vídeos (videobloc), basat en so (audibloc o podcasts).



QUI ELS FA?

Cercadors i directoris de blocs

L’any 2006, Technorati va inventariar prop de 40 milions de blocs en tot el món. Això fa necessari cercadors i directoris especialitzats en la seva indexació, per exemple:

 

Mesuradors de trànsit de blocs

La popularitat és un criteri per indexar blocs, per tant, hi ha llocs web especialitzats en oferir la classificació de blocs segons la seva rellevància comunicativa i social:
  • Daydop
  • Blogdex
  • Blogómetro
  • Buscopio


Allotjament pels blocs

Hi ha diversos serveis de creació i allotjament de bloc que també ofereixen directoris de classificació:

 


COM ES FAN?

Per fer un bloc només és necessari un servidor connectat a Internet on allotjar-lo i un programari per a la seva gestió (CMS Content Management System). Els més coneguts i utilitzats (gratuïts per a particulars) són: WordPress, MovableType, Greymatter, Blogger, Blogia, Bitacoras, etc.

Els passos necessaris per a crear un blog
  1. Obrir un compte: emplenar un formulari d’alta (usuari i clau).
  2. La presentació: definir el títol, que determinarà la URL d’accés. Ex: lligantcaps.blogspot.es (de Blogger).
  3. Disseny i contingut: escollir una plantilla i introduir continguts (post).
  4. Opcions avançades: modificar el disseny predeterminat, afegir enllaços i gadgets.
 


COM ACCEDIR A LA BLOGESFERA?

Quan iniciem un bloc hem de tenir en compte que participem en un procés d’arquitectura i construcció de comunitats; hem d’adaptar les nostres estratègies de comunicació personal al mitjà, i entrem en un univers global d’interacció comunicativa. Cal tenir en compte dos elements bàsics:
  • Les tecnologies d’interacció, que inclouen:
    • La sindicació de continguts (RSS): que permet a l’usuari obtenir accés als continguts dels blogs del seu interès des d’un únic programa lector.
    • El retroenllaç (trackback): que permet notificar a l’autor d’un altre bloc que hem inclòs un enllaç a una anotació publicada en el seu.
    • L’avís d’actulaització (PING): un sistema automatitzat per notificar les actualitzacions que fem en el nostre bloc.
    • Les llistes d’enllaços (blogroll): permet incloure en el bloc una llista d’enllaços recomenats per tal d’establir relacions entre usuaris i complementar, amb enllaços externs, el nostre contingut.
  • Establir estratègies de comunicació i relació per tal de mantenir el bloc en la dinàmica de conversa social i construcció de comunitat. Per això, és necessari:
    • Actualitzar el bloc freqüentment
    • Oferir anotacions de qualitat
    • Permetre comentaris d’altres
    • Fer ús d’enllaços d’hipertext (un dels elements definitoris del bloc com a mitjà d’edició i publicació que el diferencia d’altres canals, com els basat en paper o els electrònics fora de xarxa). 
Els enllaços d’hipertext:
  • Aporten transparència perquè permet al lector ampliar la informació.
  • Constitueix un element de credibilitat perquè facilita l’accés a les fonts i permet contrastar les interpretacions que es puguin fer en cada anotació del bloc.




MEMBRES DE LA NOVA WORLD LIVE WEB

Alguns autors han assenyalat una evolució progressiva de la World Wide Web (xarxa web mundial) a la World Live Web (la conversa viva i la relació constant entre els usuaris d’aquesta xarxa tecnològica global).

El boom del bloc com a instrument individual de construcció d’un univers col·lectiu de publicació personal electrònica –immediata, transparent i sense intermediaris- s’inscriu en un context més ampli de creació i popularització de fórmules d’interacció i socialització com són:
  • Els wikis: són un conjunt de pàgines web generades i editades de forma col·laborativa. Ex. Wikipedia.
  • L’etiquetatge social (tagging): permet a qualsevol usuari marcar continguts o pàgines web amb paraules clau (tag) que consideri significatives per la seva informació o utilitat i, així, indexar i classificar aquests continguts. Ex: Del.icio.us.
  • Prescripció en xarxa (digging): utilitzen la sindicació de continguts per establir valoracions socials d’articles i noticies per, també, indexar-los i classificar-los segons el grau d’interès pels usuaris.
  • Les comunitats d’interacció virtual: espais que combinen cercadors, xats, fòrums, creació i allotjament de blocs, etc.) per a crear comunitats d’usuaris que puguin arribar a interactuar de forma global. Ex: MySpace.

 

Bibliografia

(1) BRUGERA, Enric (2007) Els blocs. Ed. UOC. Col. Vull saber 35. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada