dimarts, 22 de maig del 2012

Poesia electrònica


Jan Baetens, en el seu text Poesía electrónica: entre la imagen y la performance. Un anàlisis cultural, comença explicant com aquet "gènere" o "mitjà", però també "pràctica o forma cultural" s’ha tractat amb relativa indiferència tant per part del públic com per part dels analistes.

Per situar-nos, ens diu que la poesia electrònica no es un text que es digitalitza, sinó una obra creada per a ser llegida en una pantalla i que, per tant, pot tenir unes característiques pròpies (especificitat del medi): és interactiva, multimèdia i canviant. Però sembla que això no ha estat suficient per cridar l’atenció i conferir-li interès.

Si investigadors i crítics ens han parlat del canvi global de la cultura: “de la pàgina a la pantalla”, en el cas de la poesia electrònica, també trobem el que Baetens ha anomenat “reformateig”, un retorn a la poesia impresa.

Amb dos exemples de poesia electrònica (Tokyo, d’Eric Sadin, i Intime, de Pierre Alferi) Baetens vol que reflexionem sobre els mites que rodegen a la idea de literatura electrònica, com per exemple, el mite de la interactivitat o el mite del lector com escriptor. 

La incertidumbre del poeta (1913) 
Giorgio de Chirico

Bibliografia

Virgilio Tortosa (ed) (2008) Escrituras digitales. Tecnologías de la creación en la era virtual. Alicante. Publicaciones Universidad de Alicante. p. 243-265

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada