dilluns, 28 de maig del 2012

Blogosfera: Les bitàcoles i l'audiència. Els processos de lectura i escriptura.


Com afirma Enric Gil (1), en les bitàcoles les fronteres entre lectura i escriptura es dilueixen. Els comentaris permeten una retroalimentació que poden convertir el bloc en una obra col·lectiva. Carles Moreno (2) (veure anterior post) ja ens deia que l’hipertext no té autors en el sentit tradicional, sinó que és un treball en equip.

El concepte d’autor ha canviat, així com els processos de lectura i escriptura. Ja no ens trobem davant d’un text monolític allotjat en un objecte en tota la seva opacitat, sinó que el text és llegit per una audiència que al seu torn interactua amb l’autor (si l’autor ha activat l’opció de permetre comentaris). Podem dir que el lector deixa el tradicional paper passiu i adopta un d’actiu, intervenint en el text.

 

Si recordem de nou el llibre de Carles Moreno (anterior post), aquest autor ja ens parlava de com l’hipertext superava la idea de text tancat i immutable que havia propiciat la impremta i com aquestes noves formes d’escriptura trenquen amb l’estatisme inherent al mitjà i fan que es qüestioni l’obra com quelcom tancat o acabat.

La tecnologia “deixa de ser percebuda com a tal i passa de mitjà a medi”, “ja no és un simple instrument funcional, sinó una condició de la possibilitat de la producció mateixa del text” (Izquierdo, 2004, citat a Gil, 2005, p.43).


Bibliografia

(1) Gil, Enric (2005) Blogosfera: les bitàcores i l’audiència [treball de doctorat en línia]. UOC. (Treballs de doctorat; TD05-012) [Data de consulta: 27 de maig de 2012]

(2) Moreno, C. (1999) Literatura e Hipertexto. De la cultura manuscrita a la cultural electrónica. Madrid. UNED.

1 comentari:

  1. Hola Lluis, es interesante lo que dices, pero en realidad la gente suele interactuar relativamente poco con los Blogs. que sigue, a no ser que estos traten un tema recurrente que no exija una intervención reflexiva. La mayoría de veces son frases cortas apoyando lo escrito.
    Un abrazo

    ResponElimina