diumenge, 20 de maig del 2012

Escriptura hipermèdia i lectoautors


Quan es llegeix un llibre, cada lector configura el seu propi món a partir del proposat per l’autor; cada lector es converteix en un lectoautor que construeix la seva pròpia història. Com ens diu Isidro Moreno en el seu text Escriptura hipermedia y lectoautores, aquí cal recordar les paraules de Roland Barthes (1994: 65-71) sobre la mort de l’autor i la vida de l’escriptura quan un fet comença a ser relatat.


Si el suport analògic és immutable, el digital es pot transformar, i, per tant, l’escriptura hipermèdia que permeten els suports digitals facilita una participació real del lector, convertint-lo, com afirma Moreno en un lectoautor capaç de seleccionar, transformar i, fins i tot, construir.

Amb l’escriptura hipermèdia podem crear un discurs més participatiu, com el que s’ha utilitzat en les exposicions d’alguns museus, com explica Moreno. Aquest autor distingeix entre participació selectiva (només es pot escollir entre diverses opcions), transformativa (permet transformar els continguts) i constructiva (permet construir noves propostes). Malgrat les possibilitat de l’hipermèdia, la primera de les categories és la més habitual: «aquí el receptor elige el orden y la duración de su intervención, pero no realiza ningún tipo de transformación o de construcción respecto a lo creado por el autor», diu Moreno.

En aquest sentit, quan pensem que l’escriptura hipermèdia sigui el sistema adient per transmetre un missatge concret, caldrà aprendre a “treure-li partit” per tal que pugui oferir al lectoautor la possiblitat de “participar i construir” i, així, arribar a aprofundir en el tema. 





Bibliografia


Barthes, R. (1994) El susurro del lenguaje. Barcelona: Ediciones Paidós. Citat a Tortosa, V. (2008:123).


Virgilio Tortosa (ed) (2008) Escripturas digitales. Tecnologías de la creación en la era virtual. Alicante: Publicaciones Universidad de Alicante. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada