Mertixell Martí (1)
afirma que el blog no té precedents en la història de la comunicació d’un a
molts i, per tant, ha de suposar un enorme canvi a nivell econòmic, psicològic i
social:
- En l’esfera econòmica, contribueixen a la transformació de les relacions tradicionals de poder entre informadors i informats, i aporten noves fórmules de transmissió i també una nova jerarquia, més horitzontal, en la premsa en línia.
- En la psicològica, alteren la percepció d’un mateix tot contribuint a crear un alter ego que es mou entre les capes íntimes del jo i els núvols ficticis de la narrativa imaginària, a través d’un llenguatge especial, la blog-escriptura.
- I en la social, generen xarxes vinculades a grups d’interès, les audiències singulars que alguns autors han convergit a anomenar globalment blogosfera. També posen en evidència la fractura digital que encara hi ha a la Xarxa.
Segons conclou
Martí, alguns crítics argumenten que la blogosfera crea una comunitat d’individualistes
interconnectats, que és un espai per al narcisisme coral, o que són
conservadors i no es poden catalogar com a vertadera contracultura.
En el que sí
semblen estar d’acord és que amb els blogs ha esdevingut una actitud més activa
i participativa de l’usuari. I això té relació, com ja avançava en el meu post
sobre els Trending Topics i l’agenda setting, amb que la participació del ciutadania
mitjançant els blogs conforma el perfil de la nova audiència d’Internet i, al
seu torn, configura la nova agenda temàtica. Els blogaires s’han convertit en
nous mediadors que poden configurar una nova opinió pública. Aquesta nova
generació de “periodistes quotidians”, com els anomena Martí, donen cobertura
informativa i mediàtica a tota mena d’esdeveniments, capgirant les prioritats
de les agendes tradicionals.
(1) MARTÍ, Meritxell. Diaris personals digitals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada